2.1 FALSAFAH SEKOLAH
Bahawasanya
pelajar-pelajar di sekolah ini akan diberi pelajaran dan bimbangan yang
secukupnya untuk meningkatkan prestasi akademik dan pendidikan serta moral
melalui guru-guru yang telah diamanahkan untuk menyampaikan pengajaran dan
pendidikan secukupnya kepada anak bangsa.
2.2 VISI Menjadikan Sekolah
Menengah Kebangsaan Mersing sebagai:
Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang
2.3 MISI Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti
2.4 MATLAMAT
2.4.1 Membangunkan tenaga manusia yang beriman,
berilmu, beramal, berakhlak dan berketerampilan.
2.4.2 Mewujudkan iklim persekolahan yang sihat dan
harmonis.
2.4.3 Membina sistem pengurusan dan pentadbiran yang
berkesan.
2.4.4 Merapatkan hubungan kekitaan dan kekeluargaan di
antara sekolah dan masyarakat.
2.5 PIAGAM PELANGGAN
Kami warga Sekolah Menengah Kebangsaan Mersing dengan
penuh tekad dan iltizam berjanji akan
menumpukan tenaga dan usaha kami untuk :
2.5.1 Mewujud
dan melaksanakan sistem pendidikan yang terbaik berasaskan budaya ilmu
sepanjang tahun.
2.5.2 Melahirkan
anak didik Sekolah Menengah Kebangsaan Mersing yang berilmu pengetahuan,
berakhlak
mulia,
dan bertanggungjawab setiap masa.
2.5.3 Memastikan
pelajar dapat menerima pendidikan yang baik dan sempurna tanpa mengira kaum
agama
sepanjang tahun.
2.5.4 Memastikan
sekolah sentiasa peka dan responsif kepada kehendak dan keperluan pelanggan
sepanjang masa.
2.5.5 Menyediakan
kemudahan-kemudahan pendidikan yang mencukupi, lengkap, dan kondusif sepanjang
waktu
persekolahan.
2.5.6 Mewujudkan
perhubungan yang akrab dengan komuniti sepanjang masa.
2.6 OBJEKTIF
2.6.1 Meningkatkan
prestasi akademik ( PMR, SPM & STPM ).
2.6.2 Meningkatkan
prestasi pembelajaran dan pengajaran untuk memantapkan budaya ilmu.
2.6.3 Mewujudkan
suasana persekitaran sekolah yang bersih dan indah.
2.6.4 Memimpin para pelajar ke arah kepimpinan yang berkesan dengan
slogan ”DIPIMPIN UNTUK MEMIMPIN”.
2.6.5 Mewujudkan rasa kekitaan dan kekeluargaan di sekolah serta
merapatkan hubungan dengan masyarakat.
No comments:
Post a Comment